Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου 2010

Η μικρoζυθοποιία Craft κάνει θαύματα


Η ελληνική αγορά της μπίρας είναι ίσως η πιο «κινητική» αγορά στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων: δημιουργούνται νέες ζυθοποιίες, αναπτύσσουν δραστηριότητα πολυεθνικοί όμιλοι, οι καταναλωτικές συνήθειες διαφοροποιούνται, η ποικιλία των προϊόντων αυξάνεται και λόγω της κρίσης τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» κερδίζουν καθημερινά έδαφος. Παρ΄ όλα αυτά, ωστόσο, ο βαθμός συγκέντρωσης είναι πολύ υψηλός καθώς μία εταιρεία ελέγχει πάνω από το 80% της αγοράς. Από εκεί και πέρα η κάθε μικρή ζυθοποιία αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση, αλλά η Craft Πρότυπη Ζυθοποιία ΑΕ αποτελεί μια επιχειρηματική προσπάθεια ιδιάζουσας μορφής. Προτού προχωρήσει στην εμφιάλωση της ομώνυμης μπίρας η αφετηρία της ήταν τα ζυθεστιατόρια και η μικροζυθοποιία.


Μια ιδιαίτερη κατηγορία στην αγορά της μπίρας που έχει αξιόλογη παρουσία σε αρκετές χώρες. Και αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι στην Ελλάδα τουλάχιστον ως πριν από μερικά χρόνια η αγορά της μπίρας ήταν μία από τις δυσκολότερες αγορές, τότε η επιχειρηματική προσπάθεια του κ. Παύλου-Απόστολου Εμμανουηλίδη (στη φωτογραφία)έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Πόσω μάλλον που ως πριν από λίγα χρόνια στην εν λόγω αγορά έχουν καταστραφεί αρκετοί- επιτυχημένοι κατά τ΄ άλλα- επιχειρηματίες. Και όχι μόνο Ελληνες.

Το 1997 ο νεαρός τότε επίδοξος επιχειρηματίας, μόλις 34 χρόνων, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στην αγορά της μπίρας εγκαταλείποντας την ακαδημαϊκή καριέρα του στις business schools του Λος Αντζελες και του Μιλάνου- και μάλιστα σε μια κατηγορία ανύπαρκτη ως τότε στην Ελλάδα αλλά ευρύτερα διαδεδομένη τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ: στη λεγόμενη μικροζυθοποιία, δηλαδή την παραγωγή μπίρας εντός του καταστήματος. Βεβαίως και είχε φροντίσει προηγουμένως να μάθει για τους «κρυμμένους σκελετούς»: τον άγριο ανταγωνισμό, πώς η κατάρρευση του Φιξ έδωσε τη σκυτάλη στους Ολλανδούς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, για τη Λεβενμπρόι και τον όμιλο Κουμάνταρου. Κυρίως όμως έμαθε ότι ο παράγοντας που καθορίζει το παιχνίδι στην αγορά είναι τα χονδρεμπορικά δίκτυα διανομής.

Αποφάσισε λοιπόν να «χτίσει» την επιχειρηματική δραστηριότητά του βήμα βήμα. Εκείνη τη χρονιά δημιούργησε- με τη βοήθεια φίλων του- στο Χαλάνδρι το πρώτο εστιατόριο- ζυθοποιείο. Και τον επόμενο χρόνο, το 1998, δημιούργησε ένα παρόμοιο στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Το δύο αυτά ιδιαίτερα εστιατόρια της εταιρείας Κraft Πρότυπης Ζυθοποιίας ΑΕ ήταν το πρώτο επιτυχημένο βήμα του πρώην καθηγητή κ. Εμμανουηλίδη και, όπως δηλώνει ο ίδιος, «εισήγαγε για πρώτη φορά με μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα τον θεσμό της μικροζυθοποιίας, της μικρής σχετικά παραγωγής υψηλής ποιότητας μπίρας σε ποικιλία τύπων».

Η πρώτη προσπάθειά του δικαιώθηκε. Και το 2003 προχώρησε στο επόμενο βήμα: δημιούργησε στην Παιανία της Αττικής μια νέα πρότυπη βιομηχανική μονάδα ζυθοποιίας με στόχο την παραγωγή βαρελίσιας μπίρας και τη διακίνησή της στη λεγόμενη «κρύα αγορά», δηλαδή στην αγορά της μαζικής εστίασης (εστιατόρια, ξενοδοχεία και μπαρ). Απέφυγε τους σκοπέλους παρακάμπτοντας το χονδρεμπορικό δίκτυο διανομής και διαμόρφωσε ένα δικό του δίκτυο πώλησης αρχικά στην περιοχή της Αττικής και εν συνεχεία με επί μέρους συνεργασίες σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Το 2008, λίγο προτού εμφιαλώσει την Κraft, το δίκτυο διανομής έφτασε να αριθμεί περί τα 850 σημεία πώλησης σε 20 νομούς της χώρας. Αξιοποίησε κάθε άλλο δίκτυο για να τοποθετήσει την μπίρα στην «κρύα αγορά».

Ετσι πριν από δύο χρόνια ο κ. Εμμανουηλίδης αποφάσισε να κάνει το «μεγάλο άλμα», να βελτιώσει την ποικιλία της μπίρας που παράγει και να την εμφιαλώσει. Προς τούτο κατασκεύασε υπερσύγχρονο εμφιαλωτήριο δυναμικότητας 7.000-10.000 φιαλών ανά ώρα. Ως και το 2007 η Craft είχε επενδύσει περισσότερα από 4 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό. Και οι πωλήσεις της έκλεισαν στα 3 εκατ. ευρώ ενώ το 2006 ήταν 2,7 εκατ. ευρώ. Το 2008 οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν στα 3,41 εκατ. ευρώ με 300.000 ευρώ προ φόρων κέρδη.

Τον Ιούλιο του 2008 κυκλοφόρησαν στην αγορά σε μπουκάλια 330 cl και 500 cl έξι διαφορετικοί τύποι μπίρας που περιλαμβάνουν ξανθιά Ρilsner, καστανή καπνιστή Smoked Lager, κόκκινη Red Αle, αφιλτράριστη σταρόμπιρα Weiss, μαύρη Βlack Lager και ξανθιά Αthens Lager. Ο ίδιος πιστεύει ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς μπίρας στην Ελλάδα, όπου ήδη «τζιράρονται» περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ στη χονδρική αγορά, δεδομένου ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση μπίρας στην Ισπανία είναι 80 λίτρα ετησίως και στην Ελλάδα μόνο 40 λίτρα. Στη διάρκεια του 2009 οι πωλήσεις της Κraft Πρότυπης Ζυθοποιίας ΑΕ ανήλθαν στα 3,939 εκατ. ευρώ και εφέτος εκτιμά ότι οι πωλήσεις της- συμπεριλαμβανομένων των δύο εστιατορίων- θα ανέλθουν στα 4,6 εκατ. ευρώ, αλλά η κρίσιμη χρονιά θεωρεί πως θα είναι το 2011.

Μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Εμμανουηλίδης εξηγεί: «Η ως τώρα αυτόνομη εμπορική ανάπτυξη που είχε δώσει έμφαση σε πωλήσεις direct ή σε συνεργασίες με εναλλακτικά δίκτυα και αντιπροσώπους ολοκληρώθηκε και έδωσε μεγαλύτερο έλεγχο στη διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για το προϊόν ειδικά στα πρώτα ευαίσθητα χρόνια ανάπτυξης».

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=19&artid=365552&dt=07/11/2010#ixzz14sp7QsY0